#4 Het oordeel

De Cursus
De cursus zit er weer op en is voorbij gevlogen. Het was een interessant blok waarbij we, buiten de verschillende lessen mediawijsheid, vooral ook hebben nagedacht over de vorm van de cursus. De 3.0 lesmethode moest hier en daar wat bijgestuurd worden en wij kregen ook de kans om daarin ons zegje te doen. Door dit onderzoek sluit ik de cursus positief af. Wat betreft het ‘mediawijs worden’ had ik wat meer van de cursus verwacht. Niet voor iedereen is het geven van een college weggelegd en daarbij is het extra moeilijk om een college te geven over iets waar je zelf ook nog niet veel verstand van hebt. Daardoor slingerde de cursus een beetje heen en weer en kreeg het weinig diepgang. Maar dat is allemaal al besproken.

De onderwijsvernieuwingen waren voor mij de rode draad door de cursus. Ik vind dat zelf ook erg boeiend om over na te denken dus voor mij gaf dat zeker de gewenste diepgang. Zowel in de klas, als voor de klas en in mijn blogs komt het onderwerp dus regelmatig terug. Hoe kun je de leerlingen op een manier lesgeven die meer op de maatschappij is geanticipeerd? Hoe bereid je studenten/leerlingen het beste voor op hun professionele – en privéleven? Door mijn blogs over het flippen van de wereld en over reversed mentoring probeer ik daar meer betekenis aan te geven.

Ik zie ook dat er al heel veel goed gaat en dat niet alles rigoureus veranderd zou moeten worden. Als voorbeeld neem ik de cursus/workshop gamification van het onderwijs die ik afgelopen week heb bijgewoond. Onder al die nieuwe begrippen en concepten liggen handelingen die onder een andere noemer precies hetzelfde behelzen. Dit is wat ik in mijn blog bedoel met maintainance voor vernieuwing. Waar moet er nu echt vernieuwd worden en waar brengen de vernieuwingen alleen maar verwarring?

Leerdoelen
De leerdoelen die we hebben opgesteld aan het begin van de cursus, hebben eigenlijk de afgelopen weken geen rol gespeeld voor mij. Om daar nu op de reflecteren is dus ook niet heel zinvol. Er zijn een aantal ‘leerdoelen’ die ik mijzelf heb gesteld. Niet alleen binnen deze cursus maar in het algemeen. Daarvan wil ik er een paar bespreken. Het eerste doel is om goed te worden in het docentvak zoals het nu is. Mijn lessen goed voorbereiden en een vertrouwensband met mijn leerlingen en vooral mijn mentorklas opbouwen. Dat is dit jaar redelijk goed gelukt, in mijn tweede jaar als docent en mentor heb ik veel bijgeleerd over het organiseren van lessen en het open stellen van mezelf als grote stap richting een goede band met mijn leerlingen. Waar ik volgend jaar aan wil gaan werken is om nauwkeuriger te werken binnen mijn baan, eigenlijk in elk opzicht. Ik wil wat meer rust bewaren. Ik hoop dat dat lukt omdat ik van nature nogal veel ideeën en initiatieven heb. Daardoor heb ik zelf het idee soms alle kanten op te gaan in plaats van wat nauwkeuriger aan de basis te werken.

Verder wilde ik dit jaar in mijn werk en studie goed samenwerken met anderen. Dat betekent voor mij goed luisteren naar andermans ideeën. Zoveel mogelijk opties verzamelen om daarna een goede keuze te kunnen maken en niet alleen taken te verdelen maar ook samen door te spreken.  Het samenwerken is dit jaar erg goed gegaan. Zowel op de studie als op mijn werk en tijdens de verbouwing die we afgelopen jaar doorgemaakt hebben. De taken zijn goed verdeeld en samen doorgesproken. Ik ben dit jaar echt overtuigd geraakt van het principe samenwerken, hiervoor werkte ik ook vaak liever alleen. Deze leuze is me bijgebleven van afgelopen jaar: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’

Afgelopen jaar heb ik ook eigenlijk pas geleerd om te studeren, om zaken echt uit te diepen en te onderzoeken waarom dingen zijn zoals ze zijn. Dat bevalt me heel goed. Het werken met blogs begint voor mij nu ook zijn vruchten af te werpen. Door steeds eens klein onderzoekje op te zetten doe ik dat nu heel gemakkelijk als ik ergens iets meer over wil weten. Ik denk wel dat ik dit jaar de skills heb opgebouwd om in ieder geval volgend jaar de pre-master tot een goed einde te brengen en daarna de master te voltooien. Het gaat me beter af dan ik had verwacht. 

Het eindproject en eindoordeel
Voor het eindproject zijn we, mijn inziens, toch weer in de ‘val’ van het klassieke lesgeven vervallen. Het project loopt nog maar ik heb toch een zeer kritische mening over de vorm en het verloop ervan. Het blijkt voor mij toch moeilijker dan gedacht om een lessenreeks te maken die in de vorm mediawijs is in plaats van alleen de leerstof. Over twee weken de laatste les en reflecteer ik met mijn leerlingen op de afgelopen weken.

Al met al heb ik veel onderzocht en ondervonden de afgelopen weken en denk ik dat ik mezelf goed heb ingezet om zoveel mogelijk uit de cursus te halen. Daarvoor zou ik mezelf wel willen belonen met een 8.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: